HEMMA!

28 Feb

Fyra härliga dagar spenderades med Petter och Sarah i Bangkok med shopping, mat och födelsedagsfirande av Sarah i Lebua State tower, där för övrigt Baksmällan 2 spelades in 😉 Sen så vi hej då till dom som tog flyget vidare phuket. Vi tog flyget igårkväll från Bangkok och kom fram i morse. Vi blev upphämtade av hampus mamma pappa och syster nico. Nico överraskande med en körkort i sin hand så hon körde så duktigt hem oss:)

Vi rattade in först till vår lägenhet där nico bott senaste halvåret. Där hade hon och hampus föräldrar fixat och donat med ny matta, gardiner, lampor och fina tulpaner och fina orkidéer från Petter carolin och ebbot.  De va hur fint som helst! Tack!

Andra stoppet blev Ica och köp av god svensk frukost, woho! Sen till tungelsta och nu håller vi på och kolla bilder och tvättar i förbannelse hehe.

Denna resa har varit helt otrolig! Skratt, gråt, lycka, hemlängtan när allt gått åt skogen, icke hemlängtan när allt varit helt underbart,  så mycke härliga intryck som gör att man bara vill resa mera.

De har varit jättekul och läsa alla kommentarer! puss och kram från mig och hampus

Vi ses snart!

Khao lakaa inte ur

23 Feb

Hej hej!

Ikvall aker vi till Bangkok, jag petter sarah och hampus. Vi sa precis hej da till rickards kusin karro knut anka. Igar sa vi hejda till Nettan och ganget.  De har varit riktigt roligt!

Pontus har fixat en 20literbag till er, nettan och rickard tar med den hem.

I sondags akte petter jag sarah och hampus Phang Nga for lite ATV (fyrhjuling) och white water rafting. Atv va val sadar medans raftingen va riktigt kul da thailandare ar galna. De blev ett vattenkrig langs floden mellan alla gummibatar. Lite annorlunda mot raftingen i Nya Zeeland. Har va de bara kotta!

I tisdags akte jag petter och sarah ut pa varat forsta dyk som open water divers. Typiskt nog hade dom strulat till de sa vi fick inte mojlighet att hyra nagon kamera och fota under vattnet. Vi dok vi ett vrak som heter Boonsung Wreck som ligger lite utanför Kao Lak. De ha huuur mycket fiskar som helst, vi sag bland annat lionfish, baracuda, nudibranc, ghostpipefish och lite till. De va ballt! Tva dyk blev de innan vi akte hem igen.

Nu ar de inte langt kvar tills vi ar hemma i Svedala igen. 171 dagar har snart passerat och fort har det gatt. Vi ser iaf fram emot att fa krama om alla dar hemma! Fick precis sms av mamma mia att vi kommer hem till varkanslor, de later riktigt naaaajs!!

Stoooor Puss och kram! Bilderna ar ltite blandade dels fran similan island nar vi snorklade da vi firade pappa, bilder fran nar vi tog dykcert och lite mer 🙂

Hellooo

16 Feb

Hej alla!
Nu va de länge sen vi hörde av oss.. Petter och Sarah joinade för en vecka sen, vilket va riktigt kul.
Vi firade pappa i fredags med en snorklingtur ut till similand island. De va hur fint som helst! På kvällen åt vi hela skaran och gav pappa sin andra present, två biljetter till Top Gear show i Globen:) Jag tror han blev helnöjd!

Sen på söndagen satte Petter, sarah och jag oss i skolbänken igen för att ta open water dive certificate. 4 dagar senare med plugg, prov, pooldyk, öppet vattedyk ute vid similand island fick vi certet igår:) wooohooo!

Igår firade vi och sa hej då till Pontus, Liza och Ebba som åkte i morse. vi fick jättefint halsband av pappa och anki med en delfin på. När pappa tog sitt dykcert fick han en delfin och ville då att vi också skulle ha de!! Världens bästa!

Nu har vi suttit och bokat flyg till Bangkok för resan hemåt går därifrån. Petter och Sarah följer också med dit och flyger tillbaka till Phuket sen när dom åker hem till Norge. Men de är en hel vecka kvar vi åker dit så nu ska vi hitta på massa annat kul innan, som atv, rafting och förhoppningsvis ett första dyk som open water divers:)

Imorgon åker pappa och ankan hem:( saknar redan storebror, Liza och ebbisen.

De har varit hur kul som helst med alla syskon samlade och pappa såklart! En resa och upplevelse som kommer ligga varmt om hjärtat lååååång framöver!

Nu ska vi gå och bada och sol:)

Pussokram från mig Hampus Petter och Sarah!!

Vattenfall

6 Feb

I morse gick jag, hampus, nettan Rickard och barnen till ett vattenfall i närheten av deras hotell. Vi va helt blöta av svett allihopa när vi kom fram, hampus och oliver hoppade ner i vattnet direkt som va iiiiskallt. Så då avstod vi andra badkrukor tills vi kom tillbaka till hotellet och havet:)

Vi tar de lugnt här som bara den. Tjuvbadar i hotellets pool där de andra bor, solar och leker. Hampus och jag bor ju en bit ifrån dom andra så vi åker moppe varje dag. Nu har vi dock bokat ett nytt hotell bara några minuter från dom så slipper vi åka fram och tillbaka! Så på onsdag flyttar vi dit:)

Igar va de sandslottstävling för alla barn på hotellet där oliver och alva medverkade. Gissa vilka som vann? Dom så klart! Stolta som tusan också!

Storebror och lisa har ju lilla ebba på sju månader som är så himla söt, riktigt litet charmtroll!:) hon är med och badar också!

Ikväll kommer hela gänget hit in till khao lak town för marknad och middag.

Hej hopp

Khaooo lak!

3 Feb

Nu är vi här och har träffat allihopa! Vilket kramkalas de blev! Efter fem månader är saknaden väldigt stor! Ännu mer till resten hemma som vi ser om ca en månad! Nu fattas bara Petter och Sarah som kommer om fem dagar, wihooo!

Sett att kylan och snön börjar ta fart där hemma! Vore faktiskt lite mysigt med snö när man kommer hem:)

Vi höres!

Kamala

1 Feb

Igår tog vi flyget till phuket och sen taxi till kamala. Vi hamnade lite utanför för vi ville bo lite billigare, det är dock ett jättefint och nybyggt hotell. Vi har iaf hyrt moppe så vi lättare kan ta oss vart vi vill. Idag har vi legat på stranden till hampus började känna sig hängig. Då körde vi tillbaka och ligger nu nerbäddade och kollar på narnia, myspys:)

Hej hej

Tack så möcke qala lumpu

30 Jan

Hej kära ni.

Sista dagen här i KL, lite tråkigt men vi är så sugna på och komma till thailand igen och träffa allihopa. Hade vi stannat kvar här hade vi lätt shoppat upp reskassan, de som är kvar, så de är lika bra att vi rör på oss.
Vi har shoppat så mycke att vi fått köpa en ny väska/påse, lite halvprovisorisk lösning så de funkar för stunden när vi ska flyga imorgon.

Kuala Lumpur är en mysig och lätt stad. Inte svårt och hitta eller ta sig från i. Staden består också av regnskog, låter lite knäppt men lite här och där växer STORA buskar, träd och annat grönt.

Igår tog vi oss till petronas twintower och ett shoppingmall i samma byggnad. De va bara svindyra butiker där så vi fönstershoppade och fikade istället. Vi åkte aldrig upp i byggnaderna heller, dels pga kass väder så vi hade inte sett så långt och de räckte ganska väl och se tornen utifrån. Vi gick tillbaka till hotellet efter några timmar vid petronas, slappade lite och bytte skor. Vi har så ooooont i fötterna. Vi har gått, gått och gått. De va länge sen vi gjorde de, för länge sen!

Runt halvsjutiden tog vi deras monorotrain, skytrain, mot Chinatown och centralmarket. En liten besvikelse då vi hade förväntat oss lite mer, va de nu kunde vara? Haha.
Jaja.. vi tog tåget tillbaka till stan men hoppade av en station tidigare för att hämta sushi igen från Sushi King(vi köpte med oss sushi därifrån i lördags), vi tog andra sorter denna gången och de va minst lika gott, en rolig variant på maki va med ost, friterad kyckling och grönsaker eller med fiskrom, ris och potatissallad haha! Vi avnjöt sushin på hotellet och slocknade ganska fort därefter.

Idag tog vi upp alla kläder ifrån våra ryggsäckar för att packa om och se om vi behövde en ny väska och de konstaterade vi att vi behövde ganska fort…
Vi tog sen taxi till en nytt shoppingmall, Mid valley mega mall, haha de va lika stort som de låter. Vi har fasen inte vart så kulturella på denna tripp hit hehe men va fasen, vi klarar oss. Blir kanske en vända tillbaka hit någon gång:)

Vi hängde där ett bra tag, fikade lite som ni ser i föregående inlägg och shoppade lite till. Sen tog vi taxi till Bukit Bintang, som är typ centrum tycker vi och letade reda på en ny påse/väska. Där åt vi också middag på ett roligt thailändskt ställe. Där fick man ett bord med typ en raklett med en djupare kant runt där vi hällde i kycklingbuljong för att koka glasnudlar, broccolli, vitkål och sparris. På stekplattan stekte vi biff, fläsk och lamm. Sen dopade vi köttet i någon sås som dom ställt fram. Saknade salt och peppar litegrann men de va riktigt gott och jäkligt stressigt hehe.

Nu är klockan snart ett här och vi borde sova för länge sen då vi ska upp tidigt, men vi har packat och kollat på film så de tar lite längre tid.

Så god natt allesammans, så hörs vi när vi är på thailändsk mark igen:) stor puss och kram!

Mid valley megamall, kuala lumpur!

30 Jan

Krispy kreme! Fika!

Shopping shopping

28 Jan

Hej och hå! Hur mår ni där hemma? Vi har de bara bra här borta. Vi bor Pacific regency hotel suites, ca 15 min gång från petronas twintowers och kanske 5 min från KL skytower. De är ett 5stjärnigt hotell med skybar och utomhuspool. Tyvärr har de varit kass väder så vi har inte badat och solat än. Istället har vi utforskat alla shoppingmalls som varit grymma! Tio gånger bättre än de vi hittade i bangkok. Imorgon kväll ska vi ta oss till Chinatown och ett känt Central market, innan ska vi förbi petronas.

Kl är lite över ett här på natten, hampus testar fortfarande alla sina nya kläder och går manekäng, han e så nöjd:) nu blir de bannemig sova så vi orkar upp imorgon!

Vi gillar Kuala Lumpur!

Skriver mer sen:) kRaMiZzzz

KLCC

27 Jan

Nu ska vi snart boarda planet till Kuala Lumpur, nya äventyr väntar. Skriver mer när vi kommit fram! Nu är de 5stjärnigt i centrala KL som gäller innan Thailand igen:) pussokram

såg att inlägget inte blev uppladdat. Men nu är vi äntligen i KL. fint hotell med pool och skybar:)